نسل‌ها؛ غریبه‌های هم‌زبان

وقتی بحث تفاوت میان نسل جوان امروز با نسل جوان گذشته به میان می‌آید، ساده‌ترین مصداقی که از زبان پدرها و مادرها (جوانان نسل قدیم) شنیده می‌شود، این است که: «آن موقع بچه‌ها جرأت نمی‌کردند پای‌شان را جلو پدر و مادر دراز کنند، اما جوان‌های امروز...!»
واقعیت این است که تفاوت نسل جوان امروز و گذشته، فراتر از این مصادیق ساده است. با وجود آن که جوانان امروز در جریان بسیاری مجادلات، قدیمی‌ها را محافظه کار می‌خوانند و جوانان قدیم، جوانان امروز را متهم به عصیانگری می‌کنند، تفاوت میان این دو نسل که از منظر جامعه شناختی کاملاً طبیعی است، عمیق‌تر از ظاهر ماجرا است.

جوان امروز خواست ‌ها و نیازهایی دارد که با نسل پیشین متفاوت است. مهم آن است که جامعه از این تفاوت‌ها نهراسد، آنها را بپذیرید و در مسیری درست هدایت کند. امام علی علیه‏السلام می‏فرماید: «فرزندان‌تان را به اخلاق [آداب و خوی‏های] خودتان منحصر و مقید مسازید، چه آنها برای زمانی جز زمان شما آفریده شده‏اند»

سعیده سرابی، جامعه شناس معتقد است: «شکاف نسلی در هر جامعه‌ای، تعریف مشخص خود را دارد و بر اساس مؤلفه‌های مختلف می‌شود آن را تعریف کرد. اما نکته‌ای که بیش از هر چیز باید به آن توجه کرد، این است که نباید از جوانان انتظار فرمان‌برداری و اطاعت بی چون و چرا داشت، جوان امروز به واسطه رابطه اش با دنیای بیرون، هرگز به راحتی تسلیم خواست‌های هرچند درست و اصولی خانواده، نمی‌شود و هرگز صرفاً «بله قربان، چشم قربان» نخواهد گفت.»
او می‌افزاید: «نمی‌توان اسم این را شکاف نسل‌ها گذاشت؛ چرا که هر جوانی بر اساس موقعیت و تصوراتش رفتار می‌کند و این خود ما هستیم که شرایط تصور مثبت یا منفی را برای او می‌سازیم. به نظر می‌رسد واژه اختلاف میان نسل‌ها، البته نه بر اساس سن، در این مورد کاربرد بیشتری داشته باشد.» 

شکاف نسل‌ها پدیده‌ای است که تمامی جوامع بشری در طول تاریخ با آن مواجه بوده و هستند، اما در دهه‌های اخیر به دلیل ظهور مدرنیته، این پدیده با شتاب بیشتری در حال وقوع است. بنابراین لازم است هر جامعه‌ای با تمرکز بر هسته خانواده و با تکیه بر داشته‌های فکری و فرهنگی، ضمن آشنا کردن نسل جوان با گذشته، امکان گفتمان را برای هر دو نسل فراهم کند. در سایه این تدبیر است که گنجینه‌های ارزشمند تجربه‌های گذشته در اختیار نسل جوان قرار می‌گیرد و نسل جوان با خلاقیت و نوآوری، در هر چه بارورتر شدن و به روز شدن فرهنگ جامعه، نقش تاثیرگذاری ایفا می‌کند.

به نقل از روزنامه اطلاعات 13/5/1388

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد